two wrongs don't make a right


Har du tänkt på hur ofta man gör saker man vet är fel? Det är allt mellan att gå i rabatter för att det är en genväg, till att spela riktigt hög musik sent på kvällarna när man bor i en lägenhet. Det finns ju även de som snor saker, allt från kläder till andras pojkvänner.
Det roligaste när de/man har gjort detta är när man ursäktar sig med att 'andra också gör så'. Ger det en rätt att göra fel saker, bara för att andra också gör så? För mig låter det helt ofattbart.
Kommer ihåg för några år sedan när vi hade en tävling i skolan. Vi var uppdelade i fyra lag och det var en 'Så ska det låta' tävling. Man skulle räcka upp handen när man kunde svaret, men alla skrek lagnamnet istället. Så det blev ju ett jävla liv i klassrummet. Läraren sa ju självklart till och det blev tyst för stunden. Jag sa till min klasskamrat, hon som skrek, att jag inte förstod varför hon satt och skrek. Och hon svarade då: 'Men alla andra gör ju det'. Då gav jag henne svaret att bara för att andra gör fel behöver väl inte hon göra, för två fel ger inte ett rätt. Hon blev tyst och insåg att jag hade rätt. (som alltid, haha)

En annan sak som är väldigt vanlig när det gäller det tankesättet är när man vill ta genvägar. Här på Rönneberga finns det en jordplätt där de sås gräs och den ligger precis mellan busshållplatsen och parkeringen. Och självklart går man över den delen när man hoppat av bussen och ska bortom parkeringen. Sist jag gick där tänkte jag att man inte borde gå här för att gräset kommer ju aldrig att växa upp då, men att det inte skulle göra något om jag inte gick där för att det är ju så många andra som går här. Samtidigt som jag tänkte så kom jag också på att det inte alls är en bra ursäkt. Det är helt fel att tänka så. Och kanske är det på grund av att alla tänker så som gör att saker och ting är som det är? Även när det gäller så simpla saker. För eftersom alla tänker på det sättet så kommer gräset aldrig att växa upp. Skulle alla sluta att tänka så hade vi haft en fin gräsplätt där till sommaren.


Och igår kväll, eller ska jag säga natten till idag, var intressant. Spelade Postkodmiljonären på ett intressant sätt.
postkodmiljonären
Hade riktigt kul åt det iaf, och jag fick ju reda på en hel del. Klarade mig till fråga 10, sen var tiden ute. Så jag får fortsätta en annan dag.

. "som amen i FeskeKörkan" -

So long.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Hm.. hur många frågor finns det? Ha en bra dag!

2008-04-26 @ 09:52:15
URL: http://framtidstankar.blogg.se
Postat av: CillaDobak

haha vad sjukt att dte hände dig oxå.. man blir helt gale. ville fan dra inom i ett hörn å hånga upp honom.. :P

2008-04-27 @ 20:12:56
URL: http://cilladobak.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0